verkeer

Vervoer en verkeer

Goederenvervoer

In Nederland moet goederenvervoer zo veel mogelijk over het water en via het spoor gebeuren. Daartoe moet de overheid ervoor zorgen dat de kosten van deze vormen van transport voor de gebruiker zo laag mogelijk blijven, en moet infrastructuur waar nodig bijgebouwd, onderhouden en hersteld worden. In ieder geval moet de overheid zich inzetten om onderhoud te doen waar dat nodig, in plaats van het straal te negeren, zoals nu het geval is.


Kilometerheffing 

De Democratische Partij is falikant tegen de invoering van een kilometerheffing; aangezien deze heffing de mensen beboet voor het feit dat ze geen andere optie dan de auto hebben om van en naar hun werk te komen of om hun kinderen naar school te brengen.


In plaats van de mensen door middel van de kilometerheffing te beboeten voor het onvermogen van de regering om hen een redelijk alternatief voor de auto te geven, moet er flink in het openbaar vervoer worden geïnvesteerd, zodat er meer opties voor het nemen van het openbaar vervoer beschikbaar komen, en het openbaar vervoer ook een stuk goedkoper wordt. Op deze manier moet de aanschaf van bijvoorbeeld een NS-jaarabonnement geen duizenden euro's per jaar meer kosten; aangezien veel mensen het openbaar vervoer wel willen gebruiken, maar dit met de huidige prijzen simpelweg te duur voor hen is, vooral vergeleken met de auto.


Openbaar vervoer

Wij vinden dat het openbaar vervoer  voor iedereen zowel betaalbaar als bereikbaar moet zijn, en het gebruik van auto's  terug moet worden gedrongen; dit houdt o.a. in dat er gestopt moet worden met het roekeloos aanleggen van snelwegen door aangewezen natuurgebieden. In plaats daarvan moet er fors in het openbaar vervoer worden geïnvesteerd om ervoor te zorgen dat het openbaar vervoer betaalbaar wordt en blijft.


Iedereen moet van het openbaar vervoer gebruik kunnen maken. Autogebruik en -bezit moet terug worden gedrongen. Daarom moet het openbaar vervoer (trein en gemeentevervoer) veel goedkoper worden. Dit betekent dat de staat OV-kaartjes meer zal moeten subsidiëren. Zo moet een maandabonnement voor het OV niet meer dan 50 euro per maand kosten en moet een jaarabonnement voor zowel bus/tram/metro als trein niet meer dan 300 euro per jaar kosten.

Zie ook het onderwerp:  Openbaar vervoer en NS.


Bus

Op dit moment zijn er slechts twee grote busmaatschappijen in Nederland: Veolia en Arriva, aangezien Connexxion ondertussen door Veolia is overgenomen. Om de neergaande kwaliteit van het busvervoer tegen te gaan, moet de Nederlandse staat Connexxion van Veolia terug proberen te kopen, om zo een onafhankelijke Nederlandse busdienst te realizeren.