ov

REFORMPARTIJ

NS en openbaar vervoer

Wij vinden dat het openbaar vervoer voor iedereen zowel betaalbaar als bruikbaar moet zijn. Ook moet het gebruik van auto's zo veel mogelijk terug worden gedrongen; dit houdt o.a. in dat er gestopt moet worden met het roekeloos aanleggen van snelwegen door aangewezen natuurgebieden. In plaats daarvan moet er fors in het openbaar vervoer worden geïnvesteerd om ervoor te zorgen dat het OV betaalbaar wordt en blijft.

 

Iedereen moet de mogelijkheid kunnen bezitten om van het openbaar vervoer gebruik te maken. Daarom moet het openbaar vervoer (trein en gemeentevervoer) veel goedkoper worden. Dit betekent dat de staat OV-kaartjes meer zal moeten gaan subsidiëren. Zo moet een maandabonnement voor het stads-OV niet meer dan 50 euro per maand kosten en moet een jaarabonnement voor zowel bus/tram/metro als trein niet meer dan 300 euro per jaar kosten.

 

Bus

Op dit moment zijn er slechts twee grote busmaatschappijen in Nederland: Veolia en Arriva, aangezien Connexxion ondertussen door Veolia is overgenomen. Om de neergaande kwaliteit van het busvervoer tegen te gaan, moet de Nederlandse staat Connexxion van Veolia terug proberen te kopen, om zo een onafhankelijke Nederlandse busdienst te realizeren.

 

NS

De NS heeft een belangrijke openbare functie in Nederland. Ontelbare mensen vertrouwen dagelijks op de NS om op hun werk te komen, of om rond Nederland te kunnen reizen. Daarom willen wij dat de NS onmiddelijk terug in publieke handen komt. Op deze manier kunnen wij ervoor zorgen dat de NS zonder winstoogmerk opereert en zich op het garanderen van de kwaliteit en de betaalbaarheid van het vervoer per spoor concentreert, in tegenstelling tot de huidige situatie. Ook willen wij dat de infrastructuurbeheerder van het spoor, Prorail, terug bij de NS wordt gevoegd, zodat alle werkzaamheden rondom het spoor weer onder één dak terecht komen. De gedwongen splitsing in een vervoersbedrijf en een infrastructuurbedrijf is een van de vele onzalig ideeën die ons door de E.U. zijn opgelegd, en moet zo snel mogelijk weer ongedaan worden gemaakt.